søndag, september 06, 2009

Flyreisen og nødlandning

Ferien i Vientiane var over og turen til Hanoi startet. Vi valgte å fly med Lao Airlines til tross for at de hadde dårlig rykte på seg når det gjaldt teknisk vedlikehold av flyene. Dette fordi at det var den eneste muligheten til å reise fra Vientiane til Hanoi. Andre alternativer var altfor tidskrevende og kostbar.

Flyreisen


Jeg visste på forhånd at vi skulle fly med ATR 72. (The ATR 72 is a twin-turboprop short-haul regional airliner built by the French-Italian aircraft manufakturer Avions de Transport Régional. It seats up to 74 passengers in a single-class configuration and is operated by a two-pilot crew.) Alt gikk greit med innsjekking og take off. Etter ti minutt i luften ser tegn til røykutvikling i kabinen og en rar lukt. Samtidig får vi beskjed om at flyet var nødt til å returneres til Wattay International Airport, Vientiane flyplass på grunn av teknisk feil. Noe mer fikk vi ikke beskjed om så for vår del kunne det vært hva som helst. Landingen gikk greit, flyet ble eskortert av tre brannbiler og en god del bakkemannskap. Judina var fremdeles i sjokk. Situasjonen ble verre da vi kjente bensinlukt i kabinen og i tillegg ikke fikk gå ut av flyet. Flymaskinen ble restartet flere ganger uten at vi fikk noe mer informasjon.

Etter en time fikk vi gå om bord på en kinesisk produsert MA 60. (The Xian MA60, Xīnzhōu 60, "Modern Ark 60" is a turboprop-powered airliner made by China's Xi'an Aircraft Industrial Corporation under the China Aviation Industry Corporation). Flytypen er så billig at den kun brukes av utviklingsland. Etter 1 time og 20 minutter var vi fremme i Hanoi og først da kunne vi puste lettet ut.

Ha en fin dag:-
Isak:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar